הדברת ג’וקים ומזיקים בתוך העיר

כשמדברים על הדברת מזיקים לרוב מתייחסים לכל סוגי המזיקים השונים, ויש המון סוגי מזיקים! החלוקה בסוגי המזיקים השונים מתרכזת בין שני סוגים עיקריים – המכרסמים והג’וקים. בעולמם של המכרסמים יש את העכברים ואת החולדות, הם שני הסוגים העיקריים שבהם אנו נתקים במרחב העירוני. בעולמם של הג’וקים התמונה מורכבת הרבה יותר וקיימים אלפי סוגי ג’וקים שונים! מתוך אלפי הסוגים השונים שניתן למצוא לג’וקים, ישנה חלוקה לשני סוגים: תיקנים, וכל היתר. 

תיקנים הם הג’וקים שמוכרים לכולנו, אלו עם הכנפיים שמוצאים מסתור בתוך פינות הבית ובארונות המטבח, ויתר הסוגים השונים של הג’וקים מתייחסים לג’וקים ממשפחות שונות וזנים שונים שאינם עונים להגדרה של תיקנים. אלו יכולים להיות חרקים קטנים, עכבישים, וסוגי ג’וקים רבים נוספים שנופלים בשפת היום יום להגדרה של ג’וקים.

 

ג’וקים במרחב העירוני

בתוך המרחב העירוני הופעתם של ג’וקים בבית היא תופעה שכיחה ומוכרת מאוד. מרחב עירוני מתאפיין בבתים רבים של תושבי העיר, בעסקים ובאזורי מסחר ותעשייה, כל אלו מייצרים תנאים אופטימאליים להתרבותם של ג’וקים מסוגים שונים, לרוב בעקבות מקורות המזון הרבים שאלו יכולים למצוא בתוך הבית או בעסק. רוב סוגי הג’וקים מגיעים דווקא מהטבע הפורח של העיר, ובמקרה הם מוצאים את עצמם בתוך הבית שלנו. 

כאשר מתייחסים להופעתם של ג’וקים בבית כתופעה שדורשת שירותי הדברה, לרוב מדובר במקרה של הדברת תיקנים. התיקנים לא מגיעים אלינו לבית במקרה, הם מוצאים בתוך הבית את כל התנאים שדרושים להם כדי לקנן ולהתרבות, והם מעדיפים את השהות בתוך הבית שלנו על השהות (והסכנות שאורבות להם) בטבע שמחוץ לבית. זכרו, בכל מקרה של הדברה בבית תמיד עדיף לעשות הדברה ירוקה וכך להימנע מהכנסת רעלים מסוכנים למרחב הביתי.

 

הדברת תיקנים – ג’וקים של בית

ניתן למצוא בישראל למעלה משלושת אלפים סוגים של תיקנים, וכולם ימצאו את תנאי הבית העירוני כמקום נוח לקינון והתרבות. משך החיים של תיקנים הוא בין חצי שנה לשנתיים וחצי, ויש להם את היכולת להסתתר ללא מזון למשך של שבוע ואפילו יותר. התיקנים צריכים מקום חם כדי שיוכלו לקנן בו, לכן בתוך הבית יש להם מגוון אפשרויות למקומות בהם הם יכולים לקנן ולהתרבות, ועדיין להישאר קרוב למקורות מזון רבים ומגוונים. 

המקום החביב ביותר על תיקנים הוא בתוך מוצרי החשמל במטבח – בתוך חלקו האחורי של תנור האפייה, בתוך גוף המקרר, מתקן השתייה החשמלי וכדומה, שם הם ימצאו גם את החום הדרוש להם, וגם מדובר במקומות שאין יד האדם משגת אליהם, דבר שמאפשר לתיקנים לצאת רק בשעות הלילה, לקחת מזון משאריות האוכל והפירורים במגירות, ומיד לחזור למקום המסתור שלהם

 

הנזקים שתיקנים גורמים

הנזק שהתיקנים גורמים לבית בו הם שוהים הוא בעיקר נזק תברואתי, זאת מאחר והם עוברים בצינורות הביוב ובפחי הזבל בדרכם למציאת מקורות מזון, וגם לאור העובדה שכאשר הם אוכלים משאריות המזון שהם מוצאים בתוך הבית הם גם עושים שם את צרכיהם ובצואה של התיקנים יש חיידקים רבים שעלולים להיות מסוכנים לבני אדם באופן ממשי. כאשר אתם מבחינים בהופעתו של תיקן אחד בתוך הבית, כנראה שיש לכם משפחה שלמה שמקננת ומסתתרת בבית, עליכם לפעול במהירות ולהזמין שירותי הדברת תיקנים לבית.

 

הדברה בתוך העיר

כאשר מדובר בפעולה של הדברת תיקנים בתוך העיר, יש לקחת בחשבון שמדובר בשלושה סוגי תיקנים עיקריים – התיקן הגרמני, התיקן האמריקאי, והתיקן המזרחי. הנפוץ והמוכר ביותר הוא כמובן תיקן גרמני. יש לתיקנים עמידות גבוהה יחסית כנגד חומרי הדברה, לכן הדברת תיקנים בתוך הבית, במיוחד כאשר מדובר בעיר מלאה בתושבים, מחייבת פעולת הדברה מקצועית שיודעת לקחת בחשבון את תנאי השטח העירוניים ואת המסוגלות להימנע מיצירת סיכונים לילדים ובעלי חיים מהשימוש בחומרי הדברה חזקים.

 

מתי עושים הדברה?

הדברת מזיקים לרוב מתבקשת במהלך תקופת הקיץ, אך הופעתם של המזיקים מתחילה הרבה לפני ולכן דורשת הדברה עוד בשלב הקינון. במהלך הקיץ אנו מבחינים בהופעתם של המזיקים, זאת מאחר והם התרבו והכמות הגדולה שלהם לא מאפשרת להם להסתתר באופן מלא מבלי שנבחין בהם. למעשה, את הזמנת שירותי הדברת מזיקים כדאי להזמין בסוף החורף! פעולת הדברה בנתניה או בכל עיר מרכזית אחרת באזור השרון, לא תמנע את הימצאותם של המזיקים בעיר, אך היא כן תמנע את הגעתם אל תוך הבית

הזמנת שירותי הדברת מזיקים בסוף החורף תאפשר לכם פעולת הדברה קטנה ונקודתית כדי למנוע מהמזיקים את הגישה אל תוך הבית במהלך הקיץ. לעומת זאת, אם תחכו לאמצע הקיץ כשהמזיקים כבר מקננים בתוך הבית, תדרשו בפעולת הדברת מזיקים יותר יסודית ולכן היא גם תהיה יותר יקרה. בכל מקרה תמיד כדאי לבדוק מחירי הדברה בכמה מקומות שונים לפני שאתם מזמינים חברת הדברה וסוגרים איתה מחיר להדברה בבית.

תגובות