עתירת העצמאים נגד דרישת רשות המיסים להחזר מענקי הקורונה, הוגשה הבוקר לעליון

עתירת העצמאים נגד דרישת רשות המיסים להחזר מענקי הקורונה, הוגשה הבוקר ( 17 בנובמבר)  לבית המשפט העליון

העצמאים טוענים : מנהל רשות המיסים חייב לפעול לפי החוק החל ולפטור עצמאים ושכירים בעלי שליטה בחברת מעטים, מהשבת מענקי קורונה ששולמו ביתר או לפטור חיוב בהפרשי הצמדה, מאחר והדבר צודק בנסיבות העניין לרבות בשל מצבם הכלכלי.

במסגרת עתירה זו, בית המשפט העליון יתבקש זו הפעם הראשונה, ובאופן תקדימי, לדון ולהכריע בעניין שטרם נדון והוכרע בפסיקת בית המשפט העליון.

בין עקרי הדרישות: פטור מלא מדרישת ההשבה של מענקי הסיוע מעסקים אשר מחזור העסקאות השנתי שלהם לא עלה על 120,000 ₪,  פטור מלא מדרישת השבה של מענקי סיוע ממי שסגרו את עסקם ו/או הפסיקו פעילות עסקית לחלוטין בשנת 2020  ו/או 2021, ובחינה שנתית של ירידה המחזור העסקאות ולא לפי בחינה דו- חודשית וכן החזר מענקים דיפרנציאלי.

יו”ר העמותה לצמצום פערים חברתיים, יורם מועלם: “העתירה לבג”ץ היא המפלט האחרון של העצמאים , לאחר הדרישה השערורייתית של רשות המיסים לדרוש את המענקים בחזרה , כאשר גם האוצר וגם רשות המיסים “עוצמים את עיניהם ” כשהם יודעים שהכספים האלו היו מענקי קיום לפי חוק כבוד אדם וחירותו, בדיוק כמו השכירים שישבו בבית וקיבלו חל”ת” . המדינה הכריזה מלחמה על העצמאים ? העצמאים מכריזים מלחמה בחזרה”

היום (יום רביעי, ה-17 בנובמבר) הוגשה לבית המשפט העליון עתירת העצמאים – באמצעות העמותה לצמצום פערים חברתיים – הבית החברתי. במסגרת עתירה זו, בית המשפט העליון בשבתו כבית המשפט הגבוה לצדק, יתבקש זו הפעם הראשונה, ובאופן תקדימי, לדון ולהכריע בעניין שטרם נדון והוכרע בפסיקת בית המשפט העליון.

על פי העתירה אשר הוכנה על ידי עו”ד תמר קידר, המופנית לשר האוצר משרד האוצר, רשות המיסים ומנהל רשות המיסים, וועדות הכספים והכלכלה של הכנסת: “מדובר בעתירה תקדימית אשר מבקשת מבג”ץ לדון ולבחון את שיקול הדעת המנהלי של מנהל רשות המיסים במסגרת הפעלת סמכותו לפי החוק החל, לעניין השבת סכומי מענקי קורונה ששולמו ביתר. לטענת העותרת עליו לשקול שיקולי צדק ומצב כלכלי של העוסקים”.

בכתב העתירה מציינת העותרת “יודגש, בית המשפט הנכבד לא נדרש לבחון את הקריטריונים לזכאות לקבל מענקי קורונה, בהתאם לחוק, אלא להעביר  את שיקול הדעת המנהלי והחלטות מנהל רשות המיסים (לרבות במחדל להחליט), בכל הנוגע להשבת הסכום ששולם ביתר או השיקולים לויתור על ההשבה של כספי המענק או הפרשי ריבית והצמדה.

בעתירה נדרשת רשות המיסים ו/או המנהל להקים ועדת חריגים אשר תקבל פניות והשגות פרטניות של עוסקים, לפטור אותם מחובת השבה, או לקבוע כללים אשר יעלו בקנה אחד עם שיקולי הצדק לרבות מצבם הכלכלי של העוסקים.

העותרת טוענת כי עניינה של העתירה הוא יישום שלא כדין של סעיפים שונים בחוקי הסיוע לעצמאים; דרישת השבת מענקי סיוע שהתקבלו ביתר, שלא בסמכות חוקית, תוך פגיעה בזכות הטיעון ובאופן מפלה בין סוגי העסקים ובין אותם עסקים לבין עצמם אשר קיבלו סיוע במסלולים שונים, בכל הנוגע לזכות השגה וערר; שינוי רטרואקטיבי שלא כדין של שיעור הירידה הנדרש לצורך קבלת זכאות למענק סיוע;

ביחס למענק הנוסף אותו העבירה הממשלה לעצמאים באופן אוטומטי בהחלטת ממשלה מיום 12.7.2020  – טוענת העמותה על פגיעה באינטרס ההסתמכות בדרישה להשיבו שכן היא דורשת להשיב אותו למרות שהממשלה החליטה כי בכל מקרה העסקים שקיבלו אותו, לא יידרשו בהשבתו.

עם הגשת העתירה העותרת מבקשת דיון דחוף וצו ביניים עוד בטרם תינתן הכרעה סופית של בג”ץ לעתירה.

העותרת טוענת כי שיקולי הצדק ומצבם הכלכלי של העסקים מחייב:

  • פטור מלא מדרישת ההשבה של מענקי הסיוע מעסקים אשר מחזור העסקאות השנתי שלהם לא עלה על 120,000 ש”ח (השוואת תנאים לעומת שכירים בחל”ת).
  •  פטור מלא מדרישת השבה של מענקי סיוע ממי שסגרו את עסקם ו/או הפסיקו פעילות עסקית לחלוטין בשנת 2020  ו/או 2021.
  • בחינה שנתית של ירידה המחזור העסקאות ולא לפי בחינה דו- חודשית וכן החזר מענקים דיפרנציאלי .
  • בחינה פרטנית שתבחן באופן שוויוני, נגיש ומהיר כל עסק לגופו ופטור מהשבה לבעלי עסקים מעבר לקריטריונים הקיימים (חופשת לידה  ו/או שירות מילואים), כך למשל פטור מטעמי מחלה כיו”ב. –
  • פטור מהחיוב בהפרשי הצמדה, של כל מענקי הסיוע בשל לקיחתן בתקופה של מגיפה עולמית ואי וודאות כלכלית, כשעסקים נפתחו ונסגרו לפרקים.
  • פטור מהחיוב להשיב את המענק הנוסף ו/או פטור מהחיוב להשיב את הפרשי ההצמדה לגבי המענק הנוסף –
  • להאריך את המועד להשבת מענקי הסיוע ששולמו ביתר, ופריסת החוב עד ליום 31.12.2023 (במקום 31.12.2022).

     לדברי יו”ר העמותה לצמצום פערים חברתיים, יורם מועלם: “העתירה לבג”ץ היא המפלט האחרון של העצמאים , לאחר הדרישה השערורייתית של רשות המיסים לדרוש את המענקים בחזרה , כאשר גם האוצר וגם רשות המיסים “עוצמים את עיניהם ” כשהם יודעים שהכספים האלו היו מענקי קיום לפי חוק כבוד אדם וחירותו , בדיוק כמו השכירים שישבו בבית וקיבלו חל”ת” .

    “המענקים האלו היו עבור האוכל שלנו, התשלומים השוטפים שהמשיכו לרוץ בעודנו בסגר בבתים כמו חשבונות חשמל , ארנונה , שכירות . מהיכן חשבה לעצמה רשות המיסים  שניקח את הכסף כשעסקינו      נסגרו מהיום למחר ב 3 סגרים אכזריים? בינתיים העסק הוא מקור פרנסתם היחיד של העצמאים הנוסחה היא מאוד פשוטה .סגרת ? תשלם !!

    העצמאים מוגנים ע”פ חוק חופש העיסוק שהוא חוק על חוקתי, והפגיעה בו היא במקרים מאוד נדירים. האם עסק שירד ב 39% ולא ב 40% לא נפגע ? בוודאי שכן, גם עסק שירד ב 20% במחזור נפגע ולכן זוהי קביעה שרירותית לשלול מהעצמאים את המענקים בצורה גורפת ובבת אחת.

    אם רשות המיסים לא הייתה פועלת באופן שרירותי אלא הייתה מפעילה שיקול דעת , הם היו דורשים את החלק היחסי, אם בכלל לדרוש חזרה את המענקים. המדינה הכריזה מלחמה על העצמאים ? העצמאים מכריזים מלחמה בחזרה “

תגובות