הפלה מאיימת – מה המשמעות? ואיך מטפלים?

כ- 25% מהנשים ההרות סובלות מרמה מסוימת של דימום בנרתיק במהלך השליש הראשון להריון, מהן כמחצית יחוו אובדן ההריון בפועל. הפלה היא מושג רפואי להריון שנפסק לפי שבוע 20, והיא כוללת הפלה טבעית, הפלה שלמה, הפלה לא שלמה, הפסקת הריון יזומה והפלה מאיימת. 

 

מהי הפלה מאיימת?

הפלה מאיימת נגרמת כתוצאה מדימום בנרתיק במהלך השלבים המוקדמים של ההיריון, ללא שינויים או הרחבה של צוואר הרחם. מדובר בדימום בנרתיק לפני שבוע 20 להריון, כאשר צוואר הרחם סגור, תוכן ההיריון לא יוצא החוצה, וגם אין עדות לפטירת העובר. ארגון הבריאות העולמי (WHO) מגדיר הפלה מאיימת כמצב בו ישנן הפרשות דמיות מהנרתיק במחצית הראשונה של ההיריון, ללא הרחבת צוואר הרחם.

 

מהם התסמינים של הפלה מאיימת?

ברוב המקרים תבחיני בדימום קל עד בינוני, המלווה בכאבי הבטן ו/או התכווצויות שיופיעו לסירוגין. במידה ואת סובלת מהתכווצויות בבטן ללא דימום בנרתיק, חשוב שתתייעצי עם הרופא/ה שלך לגבי אפשרויות אחרות מלבד הפלה מאיימת.  

תסמינים נוספים הם לחץ באגן או כאבים בגב התחתון. 

כאשר ההתכווצויות הופכות למשמעותיות וקשות יותר, הפלה מאיימת עלולה להוביל להפלה בפועל. 

 

הגורמים לתופעה

נפילות קטנות, פציעות או מתח במהלך השליש הראשון של ההריון, עלולים לגרום להפלה מאיימת. הסיכוי לכך עולה עם גיל האישה.  

 

זיהוי ואבחון הפלה מאיימת

ככלל, ובכל פעם שמופיע דימום או שאת חושד כי משהו אינו כשורה, חשוב לפנות לרופא/ת הנשים שלך. במקרה ויש חשד כי אכן מדובר בהפלה מאיימת, תתבצע בדיקת אולטרסאונד בטני או וגינלי,  כדי לבדוק את התפתחות העובר, פעימות הלב ואת כמות הדימום

קרדיט לתמונה: Depositphotos

ייתכן שתעברי גם בדיקת אגן כדי לבחון את מצב צוואר הרחם שלך. כשלב נוסף באבחון, לעיתים מתקיימות גם בדיקות דם הכוללות בדיקת הריון (בדיקת בטא HCG ) במשך תקופה מסוימת, כדי לוודא שההריון אכן נמשך בצורה תקינה, ספירת דם מלאה (CBC) כדי לאתר אנמיה במידה וישנה; זיהוי רמת הפרוגסטרון וספירת תאי דם לבנים (WBC), כדי לשלול זיהום.

 

כיצד מטפלים?

מלבד השליטה באיבוד הדם, ייתכן שלא תזדקקי לטיפול מסוים. אם אובחנת כבעלת Rh שלילי, ייתכן שתקבלי חיסון אנטי D. במקרים מסוימים תתבקשי להימנע או להגביל פעילויות מסוימות, כולל קיום יחסי מין עד להיעלמות סימני האזהרה.

 

רוב הנשים עם הפלה מאוימת ממשיכות להריון תקין ויחד עם זאת, במידה ואת חוששת כי את עוברת הפלה מאיימת, או בכל מקרה בו את מודאגת, חשוב שתפני לרופא/ת הנשים, כדי לשלול או לטפל במצב, ובמטרה לוודא כי לא מדובר בהפלה טבעית, הריון מחוץ לרחם ומצבים נוספים שעלולים לסכן אותך ואת העובר. 

 

את המאמר כתב ד”ר גיא גוטמן רופא בכיר במרכז בריאות האישה של קופ”ח כללית.

במרפאתנו תוכלי להתייעץ בנושאים הקשורים לגניקולוגיה כללית, אבחון ובירור ליקויי פריון בקרב נשים וגברים, מעקבי ביוץ, טיפולי פוריות, התאמת אמצעי מניעה והפסקות הריון פרטיות. תל-אביב, הברזל 15.

תגובות

תגובות