מתמודדים עם דימנציה

יש הרבה מתנות בחיים המודרניים, הרבה איכויות שלא היו זמינות לאנשים שחיו בעבר. אחד מהדברים הגדולים ביותר הוא  היכולת שלנו להאריך חיים, לשמר חיים, ולדאוג לכך שאנשים לא ימותו בטרם עת. העובדה שאנו תרבות מזדקנת, ואנשים זוכים לחיות הרבה יותר שנים מאשר בעבר, היא סיבה לשמחה גדולה ולביטחון גדול יותר, אך עם אריכות השנים מגיעים אתגרים חדשים, מחלות חדשות, ומצבים רפואיים שהיו נדירים בעבר, בימים בהם אנשים נפטרו בגיל צעיר יחסית. דמנציה היא אחת מאותן בעיות.

אמת, רשימת המחלות המשויכות לזקנה ארוכה ומסועפת, והמפגש של הגוף עם כדורים, תרופות וטיפולים יוצרים לא רק אריכות ימים, אלא סיבוכים ומחלות נוספות. קשישים רבים נוטים לסבול מהרבה מאוד בעיות רקע, תוך שהם מאריכים ימים. ועם זאת, אם תשאלו את אוכלוסיית הקשישים, הרי קל להבין מדוע כולם מעדיפים לחיות עם המחלה, מאשר למות ממנה. הבעיה עם מחלת הדימנציה היא כי את החולים בה קשה מאוד לשאול, או יותר נכון, קשה לקבל מהם תשובה בהירה.

מה זה בעצם דימנציה?

אחד הדברים שעוזרים לנו, לבני האדם, להתמודד עם חוסר אונים, זה ידע. כשאנו יודעים יותר על משהו, אנחנו מרגישים בטוחים יותר, שלווים יותר, והיכולת הזו, לייצר תמונה לוגית של מה קורה לנו או לקרובים אלינו, ולהבין את הסיטואציה, מאפשרת לנו לחיות בשלום יחסי גם עם מצבים רפואיים ורגשיים מורכבים.

דמנציה היא לא מחלה או אירוע בודד. מדובר בעצם בתופעה מורכבת, שיכולה להגיע בצורות שונות ובמופעים שונים, בשילובים שונים ובדרגות שונות. הדבר שמייחד ומאחד את כל התופעות הללו תחת מטריית הדמנציה הוא ההשפעה של המופעים השונים על האדם – השפעה קוגניטיבית כלשהי.

הסובלים מדמנציה פוגשים קשיים כגון פגיעה ביכולת החשיבה, שינויים, לעיתים קיצוניים, במצב הרגשי והנפשי, ירידה בתפקוד המוטורי, פגיעה בזיכרון, ושילובים שונים של מופעים אלו ואחרים, עד כדי מצבים בהם החולה מגיע לכדי תלות מוחלטת בסביבה, ובעצם מצב בו ללא תמיכה וליווי של עשרים וארבע שעות ביממה החולה לא ישרוד, פשוטו כמשמעו.

ההתמודדות עם דימנציה

ההתמודדות עם דימנציה מורכבת מאוד, וכוללת לא רק את המפגש של החולה עם מצבו העגום, אלא את המפגש של המשפחה והקהילה עם החולה ומצבו, וכמובן המפגש של הצוות הרפואי או החוסים. תופעות הדימנציה אינן קלות כלל וכלל, וההשפעה שלהן על הסביבה ניכרות. בשלבים הראשוניים חולה הדימנציה עלול לסבול, לצד מופעי המחלה עצמה, גם קשיים רגשיים מול המפגש עם ההבנה כי הוא חווה הידרדרות ביכולות שלו, וכי הוא הופך לנטל על משפחתו.

ישנם סימנים שונים שעלולים לעורר חשד לדמנציה, ובמידה ואתם פוגשים בסימנים אלו, כדאי להגיע לאבחון במהרה, ולא להתעכב. במקרים שונים ניתן להשפיע על הידרדרות המצב, ולנסות לעכב את התפתחות השיטיון ככל הניתן.

תגובות

תגובות