פרשת פינחס תשפ”ב / מאת: חזי ברזני

הפרשה פותחת בפסןק : פִּינְחָס בֶּן-אֶלְעָזָר בֶּן-אַהֲרֹן הַכֹּהֵן הֵשִׁיב אֶת-חֲמָתִי מֵעַל בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל בְּקַנְאוֹ אֶת-קִנְאָתִי בְּתוֹכָם וְלֹא-כִלִּיתִי אֶת-בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל בְּקִנְאָתִי.

כדי להבין למה שמה של הפרשה כשכמו של פנחס, יש לחזור לפרטי הפרשה הקודמת (בלק). לאחר כל הברכות של בלעם לבני ישראל הבינו מלך מואב וגם אנשי מדיין, כי הקב”ה שונא זימה וזנות המלווה בעבודה זרה ועל כן שלחו את בנותיהן לזנות עימם! ומיד פורצת מגיפה בקרב בני ישראל. פנחס שרואה זאת מחליט לחסל את נשיא שבט ראובן יחד ובתו של נשיא מדין אשר קיימו ייחסי אישות באופן פומבי אל מול המשכן! עם חיסולם נעצרת המגיפה. פנחס בן אלעזר נכדו של אהרון הכהן מקבל את ברית השלום מאת השם ונכנס למעשה להיות חלק מהנהגה הרוחנית של עם ישראל.
הפרשה ממשיכה בספירה (מפקד) של בני ישראל ושל שבט לוי בנפרד. הספירה נועדה לביצוע חלוקת הנחלות בא”י. שכן, ע”פ הנחית השם כל שבט יקבל נחלה בהתאם לגודלו, אך מיקום הנחלה נקבע באופן של הגרלה. מכאן מגיע בעייתן של חמשת בנות צלופחד, שאביהן נפטר במדבר ובנים לא היו לו, ועל כן לא תהיה נחלה על שמו בישראל. הן פונות אל משה ומבקשות לקבלת את נחלת האב וזאת למרות שרק בנים יורשים. משה בהנחיית הקב”ה מקבל את בקשתן לרשת את נחלת אביהן. היפה שבעניין הינו כי מבנות אילו יצא הלכה לדורות שכן זו לא נוצר רק עבורן. מדובר על חוק כולל – כאשר אדם נפטר בלא בנים נחלתו עוברת לבנותיו. תעוזתן של הבנות הפכה לחוק התורה.

משה בידיעה שלא יזכה להיכנס לארץ ישראל , ממנה לו מחליף ומנהיג אשר יוביל את בני ישראל בכניסתם. השם מורה למשה למנות את משרתו ותלמידו – יהושע בן נון. משה נותן לכך פומביות ומכנס את כל העם ולעיני כולם סומך את יהושע כמנהיג הבא. לאחר מכן משה עולה להשקיף ולראות את הארץ המובטחת .

הפרשה מסיימת בתיאור מפורט של קורבנות החגים והמועדים של ישראל.

נשים צדיקות עם בינה יתרה :

חמש האחיות בנות צלפחד : מחלה, נועה, חגלה, מילכה ותרצה. הניפו במדבר את נס התקווה והאמונה. הן חשבו כמו שאומרים אצלנו “מחוץ לקופסא”. הגמרא מציינת אותן שמי שהיו להן תכונות מיוחדות: חכמות – הן ידעו בדיוק מתי לשאול את השאלה, דרשניות – הן הבינו את ההלכה מתוך כוונת הכתובים וצדקניות – אף אחת מהן לא התחתנה לפני שהגיעה לגיל ארבעים. כי לא מצאו את הזיווג ההגון להקים בית נאמן לקב”ה.

מסיפור בנות את רואים עד כמה לבת ישראל יש כח והשפעה על כל הסביבה בעיקר על משפחתה כאשר היא מגיעה ממקום של אמונה ושל בטחון בתורה , היא יכולה להדוף כל יאוש ולהפריח תקווה.

חזי ברזני

שבת שלום ומבורך

חזי ברזני

תגובות

תגובות