פרשת שלח לך תשפ”ד מאת: חזי ברזני

לע”נ כל הנרצחים והנרצחות בטבח עוטף ארץ ישראל הי”ד, לע”נ חיילי וחיילות צה”ל שנהרגו על קידוש השם הי”ד, לרפואת כל הפצועים והפצועות הי”ו, להצלחת כל חיילי וחיילות צה”ל וכוחות הביטחון הי”ו – יִתֵּן יְיָ אֶת אוֹיְבֵינוּ הַקָּמִים עָלֵינוּ נִגָּפִים לִפְנֵיהֶם.

פרשת שלח לך מכונה גם פרשת המרגלים. עם ישראל על סף כניסה לארץ המובטחת. ובהנחיית השם, שולח משה שנים-עשר אנשים מראשי העם לתור את הארץ – ואת יושביה. עם שובם הם מספרים בשבחה של הארץ, אך מוסיפים את דעתם שיושבי הארץ בארץ ענקים וגדולים ושבני ישראל לא יוכלו לכבוש אותה. לעומתם, שנים מהם -יהושע בִּן-נון וכָּלֵב בן יְפוּנֶה סותרים את דבריהם ואומרים שבטוחים כי ניתן יהיה לכבוש את א”י .

אך העם מפוחד ומלין כי מעדיף לשוב למצרַיִם. השם מגיב בכעס, ומבקש להשמיד את עם ישראל. משה מפציר בקב”ה ומצליח לשנות את הגזירה. אולם עם ישראל נענש בשהייה במדבר ארבעים שנה, עד שימות כל דור המדבר אשר חפץ לשוב למצרים.

הפרשה מסיימת במצוות עשיית ציצית בקצות הבגד.

וַיֹּאמְרוּ, בָּאנוּ, אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר שְׁלַחְתָּנוּ; וְגַם זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ, הִוא–וְזֶה-פִּרְיָהּ.— אֶפֶס כִּי-עַז הָעָם, הַיֹּשֵׁב בָּאָרֶץ; וְהֶעָרִים, בְּצֻרוֹת גְּדֹלֹת מְאֹד, וְגַם-יְלִדֵי הָעֲנָק, רָאִינוּ שָׁם.

משל לבן של מלך, שקיבל מפתחות לאחוזה עצומה עם בית גדול, אולם הבן שמע כי באחוזה זו, יש הרבה דברים לתחזק ולנהל, כגון בעלי חיים, סידורי אבטחה, ניהול עובדי האחוזה וכיו”ב, כמו כן היא בצד השני של המדינה… הבן הודיע לאביו שהוא מוותר ומעדיף להישאר ולגור בארמון ולהנות מכל השירותים. ענה לו אביו “בזאת גם ויתרת על הזכות להיות המלך. תישאר בארמון, בטוחני כי בנך בעתיד יעבור לאחוזה והוא גם יירש את המלוכה”.

בנימה קצת אקטואלית, לא קל להתעלם ממשמע אוזניים. בדעתם/פרשנותם של מיטב “מומחים” – גנרלים בהווה בדימוס .. לא קל ללכת נגד תפיסה קיימת שרבים שבויים בא, במדבר היו רק שניים ונראה שהם צדקו. בישראל של 06/10/23 הם גם היו מעטים, קראנו להם הזויים / משיחיסטים / מסיתים … עצוב להגיד ולכתוב זאת. לצערי גם הם כמו יהושע בן נון וכלב בן יפונה צדקו ….

חזי ברזני

שבת שלום ומבורך
חזי ברזני

תגובות

תגובות