האם כדאי לי להתחיל טיפול מונע אבנים בכליות כבר עכשיו?

אבנים בכליות הן מצב שיכול לגרום לסבל מתמשך לאדם ופגיעה ניכרת באיכות החיים שלו. על אף שלא תמיד ניתן למנוע היווצרות אבנים בכליות באופן מוחלט, ניתן להפחית את התדירות שלהן. היווצרות של אבן בכליה היא תהליך מטאבולי אשר ניתן להשפיע עליו וכך בעצם להפחית את הסיכוי להישנות של האבנים. בכדי למנוע חזרה של אבנים בכליות, יש צורך להעריך את המאפיינים הייחודיים של כל מטופל אשר מעודדים את גדילת האבנים.

כיצד תדעו אם כדאי לכם להתחיל טיפול מונע באבנים בכליות?

ראשית כל, אם בעבר סבלתם ממקרה של אבנים בכליות, כדאי שתדעו שמדובר על מצב שבהחלט יכול לחזור על עצמו ועל כן, כדאי לנקוט מראש בתהליך טיפול מונע לאבנים בכליות.

שנית, מחלות אבנים נוטות לעבור במשפחה. סוגי אבנים מסוימות כגון: ציסטין יכולות לעבור בתורשה מהורה ואפילו מסבא או סבתא. הנטייה להיווצרות אבנים מסוגים אחרים כגון: קלציום- אוקסלט יכולה להיות תורשתית באופן חלקי. לכן, אדם אשר לאביו, אימו או אפילו סביו או סבתו היו אבנים בכליות מהסוג המדובר, יש סיכוי לפתח אבנים בכליות ועל כן, חשוב מאוד שהוא ינקוט בפעולות מניעתיות. במקרה הזה, נטילת תרופות שונות ושינויים בהרגלי אכילה יכולים להשפיע לטובה ולמנוע היווצרות אבנים בכליות.

ישנם מקרים שבהם מטופלים מייצרים אבנים משום שהשתן שלהם לא מתרוקן במלואו מהכליה. אם אתם סובלים מהמצב המדובר, חשוב מאוד שתדעו שמדובר על מצב שניתן לטיפול כירורגי וחשוב מאוד לטפל בכך, על מנת שלא ייווצרו אבנים. 

כיצד תדעו האם אתם בקבוצת סיכון להתפתחות אבנים בכליות?

אם אתם חוששים שאתם בקבוצת סיכון להתפתחות נשנית של אבנים בכליות וזאת בשל העובדה שיש לכם גורם גנטי כלשהו או שסבלתם מאבנים מעין אלה בעבר, כדאי מאוד שתפנו לבצע בדיקות דם ובדיקות שתן אשר יכולות לזהות חריגות שיגרמו ליצירת אבנים. המטופל יידרש לאסוף שתן במשך 24 שעות וזאת בכדי להעריך את הסיכון ליצירת אבנים. בדיקה ממושכת מעין זאת מציגה הן את הנפח של השתן והן את המרכיבים שמופרשים מהגוף לאורך היממה. המידע שנאסף מהבדיקות הללו הוא משמעותי וכולל גורמים כגון: ריכוז גבישים באבן, רמות סידן, נתרן, חומצה אורית ועוד. בהתאם לבדיקות המדוברות, הרופא יכול להחליט לגבי דרכי מניעה יעילות להיווצרות אבנים בכליות.

באיזה דרכי מניעה ניתן לנקוט בכדי למנוע אבנים בכליות?

עבור מרבית המטופלים תזונה מהווה גורם מכריע ביצירת אבנים. מטופלים יכולים להפחית בצורה משמעותית את יצירת האבנים בגופם על ידי שינוי המזון שהם אוכלים וכן שינוי בכמות השתייה. איסוף שתן יכול להראות את נפח השתן שהופרש ביממה ואת ריכוזי המלחים בדגימה, אך הוא לא יכול להראות את כמות הנוזלים שהמטופל צרך שכן, חלקם הולכים לאיבוד בנשימה ובמעיים. הבדיקה יכולה לבדוק האם הנפח מספק או שלא מספק. במידה ואיננו מספק חשוב מאוד להקפיד על שתייה רבה יותר. חשוב מאוד לפעול בהתאם להמלצות איש מקצוע אשר מבין בתחום המלצות תזונתיות לאנשים שיש להם סיכון לפתח אבנים בכליות.

המלצות תרופתיות

אם נמצאה רמה של סידן גבוהה בשתן של המטופל, דבר שיכול לגרום להיווצרות אבנים, יתכן מאוד שהרופא יחליט כי עליו ליטול תרופה שמפחיתה את רמות הסידן בשתן. התרופה השכיחה ביותר למטרה זו קרויה תיאזידים. והיא מסייעת לכליות לשמר את הסדין בגוף ולשמר אותו ברקמות ובעצמות.

תרופות נוספות הן תרופות להפחתת רמת חומצות שתן  למטופל שנמצאה אצלו רמה גבוהה של חומצה זאת, אשר מגבירה את הסיכוי ליצירת אבני חומצת שתן. התרופה הנפוצה היא תרופה בשם זילול.

אם יתגלה כי למטופל יש חסר של ציטראט בשתן אשר יכול לגרום להיווצרות של אבנים, במקרה הזה יהיה עליו ליטול תוספי ציטארט.

חשוב מאוד לנקוע בכל פעולות המנע בזמן, על מנת למנוע מצב של היווצרות אבנים בכליות.

תגובות