הורי ביה”ס היסודי גולדה בכפר סבא, למנהלת ביה”ס יעל איילון “דרישה לטיפול מידי באלימות בבית הספר”

מאת: אירית מרק

הנושא עלה גם בקבוצת כפר סבא שלנו – לחצו כאן לקריאת התגובות הרבות

לנוכח מספר אירועים חמורים שהתרחשו בביה”ס גולדה בכפר סבא, שיגרו הורים מביה”ס היסודי, למנהלת ביה”ס, יעל איילון, דרישה לטיפול מידי באלימות בבית הספר ובתכנים המועברים.

בפנייתם, מבקשים ההורים, “לפעול באופן מיידי ובהול לשם החזרת המשמעת והפסקת האלימות בבית הספר גולדה”, ציינו ההורים, ”
חלק מילדינו הם עצמם נפגעי אלימות וחלקנו הורים החוששים לשלום ילדינו. אנו פונים אלייך מאחר ומזה תקופה ארוכה, שוררת בבית הספר אווירת אלימות והעדר משמעת. אנו מרגישים תחושה של אובדן שליטה בנעשה בבית הספר, חוסר טיפול ברמה הערכית הכלל בית ספרית. כפי שאנו רואים את המצב, ישנה התמקדות ב”טיפול” נקודתי (חסר ואנמי) ממקרה למקרה מבלי להתייחס לבעיה הגדולה. והכל, תוך הדרה של ממש של ההורים מן המתרחש בבית הספר”

יעל איילון, מנהלת ביה”ס גולדה

עוד ציינו ההורים, כי הנהלת בית הספר ממדרת את קהילת ההורים. “אין כניסת הורים לבית הספר, אין פגישות ישירות של ההורים עם מנהלת בית הספר. מדובר בהעדר שיתוף גם של הורים לילדים הנפגעים וגם של כלל קהילת ההורים. “לא רק האלימות מטרידה אותנו אלא גם העובדה כי הילדים צופים לא מעט בטלוויזיה, כאילו זהו כלי חינוכי לגיטימי ביותר, ואף ללא השגחה והקפדה על תכנים חינוכיים. פעמים רבות מורים מחליפים נכנסים לכיתה ובמקום ללמד תוכן משמעותי ואיזשהו ערך מוסף, הם משחררים את הילדים לשיעור חופשי. התחושה שלנו היא כי יש הזדמנויות רבות להעצמה ולהעשרה של ילדינו שלא מנוצלות ואף הופכות לסתם זמן מבוזבז.
נבהיר, כי יש נכונות גבוהה מצד הורים בבית הספר להיות מעורבים, לעזור, לשתף פעולה ולגבות את ההנהלה בהליכים משמעתיים ורגשיים מול הילדים, לפעול יחד כקהילה, אך ההנהלה לא מעוניינת בכך. לתחושתנו, ההנהלה מתמקדת בקומץ הורים שלא משתפים פעולה במקום לראות את התמונה הגדולה ולגייס את תמיכת כלל ההורים שמבקשים גם מצידם להתגייס לטובת בית הספר.
ההורים מדגישים כי “כל פעולה שנועדה לבייש אחרים ברשתות החברתיות אינה מקובלת עלינו אנו הורים אשר באופן טבעי מכבדים את המערכת, סומכים על אנשיה ומאמינים ביכולתה לטפל במקרי אלימות. אולם נכון להיום, האמון שלנו אבד.
בסופו של יום, השיח הנפוץ בקרב ההורים הוא שבית ספר גולדה התדרדר ומוטב לא לרשום את הילדים אליו. הורי בית הספר מרגישים כי הם שולחים את ילדיהם למקום לא מוגן, שאינו רואה אותם באמת ואינו מקדם אותם”.

“יוגדר מדרג ענישה”

ביה”ס גולדה

ההורים דורשים פעולות מיידיות : בתוך חודש ימים, יקבע מפגש הורים מרוכז פנים מול פנים לכל בית הספר או לפי שכבה, עם המנהלת. במפגש זה יוגדרו נהלים, תקנון, כללים, יוגדר מדרג ענישה ותוצג תוכנית מיידית לשיתוף הורים בחיי בית הספר. ההורים יתבקשו לשתף פעולה עם ההנהלה כדי להביא להפסקת האלימות בבית הספר
ייערכו שיחות מהותיות עם הנהלת בית הספר ולא תחושה “של מריחה כדי לצאת ידי חובה בלבד”. יש להגדיר בצורה ברורה מה נחשב “מקרה חמור” או לפחות קווים מנחים.
ייערך מפגש מרוכז לילדים לפי שכבות. הגדרת נהלים, תקנון וכללים – והכל בצורה ברורה. יובהר לילדים, שכל אירוע אלימות, זריקת כסאות, אבנים, חרם ועוד יטופלו בחומרה רבה לרבות הרחקה לשבוע ימים. לא תתאפשר חזרה מהשהייה לילד מבלי שיכתוב מכתב בו הוא מביע חרטה על מעשיו, ולוקח אחריות. המכתב יהיה חתום גם ל ידי ההורים ויימסר למנהלת באופן אישי. אם יש צורך, יש לחייב מפגש עם השירות הפסיכולוגי טרם חזרה מהשהייה.

“בכל מקרה אלימות – יופסק יום הלימודים”

עוד דורשים ההורים, יישום בפועל של מסגרת משמעתית ברורה ואכיפת הכללים בבית הספר. (כולל איחורים, חולצות בית ספר, ריצה
במסדרונות ועוד…) “בכל מקרה של אלימות פיזית, חרם, פגיעה ברכוש של ילדים או ברכוש בית הספר – יופסק יום הלימודים באופן
מיידי ותעשה שיחה של שעה בכיתות לניתוח האירוע והסקת מסקנות.

שקיפות כלפי הוריו של ילד נפגע – יקבע נוהל ברור ומסודר שיפורסם לכל ההורים ולמורים לגבי חובת בית הספר לעדכן את הוריו של ילד נפגע אלימות, או ילד שרכושו נפגע על ידי ילד אחר אודות האירוע באופן מיידי. נוהל דומה יקבע ויפורסם לעניין עדכון הוריו של הילד הפוגע.

“הפעלה של סיירת הורים או מתנדבים בהפסקות”
.

“תהיה שקיפות כלפי כלל קהילת ההורים – יקבע נוהל דיווח חודשי ומסודר לכלל קהילת ההורים אודות אירועי אלימות המתרחשים בבית הספר – בלי שמות , כיתות או מגדר אנו מבקשים לדעת אם נעשה טיפול בהתאם למדרג. הענישה, האם הופסק יום הלימודים, האם נעשתה שיחה בכיתות. נציין כי אנו מבקשים יידוע ושקיפות גם בנושאים מהותיים כגון החלפת יועצת בית הספר.

“הכנסה מיידית של תכנית רגשית כלל בית ספרית כדי לזהות את מקורות האלימות ולמגר אותה . לייצר “חזון  בעד שלום” , כל כיתה תגבש את עשרת הדיברות לאקלים כיתתי בכיתה ומחוץ לה. תכנית להפעלה של סיירת הורים או מתנדבים בהפסקות, לפחות בתקופה הקרובה. “יובהר, כי חובת ההנהלה והמורים לדווח להורים טרם הפעלת כל סדנא מכל סוג (כדוגמא היה שבוע מודעות לאלימות והורים לא היו שותפים ורק קיבלו בסוף השבוע חוברת. לא ידעו על התכנית המבוצעת מראש או תוך כדי). לעשות בקרה והמשך לגבי שבוע האלימות, לדעת מה הילדים למדו והפנימו”.

“פעולה רחבה ומיידית תביא לשינוי”

“לשקול בחיוב הפעלה של מעגל י חוסן – להפעיל בכל כיתה תורנות של כמה ילדים שמתחלפים כל שבוע ומשמשים כעיניים לדעת מה קורה ואחראיים לדווח ועזרה. כך מועברת האחריות למניעת אלימות לכלל ילדי בית הספר.
לסיכום, ציינו ההורים “אנחנו בטוחים שפעולה מיידית, רחבה, משמעותית ומורגשת תביא לשינוי של ממש, תחזיר את האיזון לבית הספר לטובת הקהילה כולה ובפרט, לטובתם של הילדים”.

מנהלת ביה”ס, יעל איילון: “מקרים חמורים וקיצוניים מדווחים ליו”ר הנהגת הורים ולוועד”

יעל איילון, מנהלת ביה”ס השיבה לפניית ההורים ודרישותיהם “הטיפול במקרי אלימות בבית הספר נעשה תוך שימת דגש על תכנים ערכיים של ערבות הדדית, סובלנות והתנהלות מכבדת. אלה הם נושאים שאנו בבית הספר רואים בהם חשיבות ראשונה במעלה כדרך לדיאלוג מכבד ושיתופי.

בנוגע לנושאים שעלו במכתב, השיבה איילון:

א. כניסת הורים אסורה לבית הספר וזאת על פי נהלי הביטחון של משרד החינוך.
ב. פגישות עם הורים – נערכים מפגשים של מנהלת בית הספר בשיתוף מחנכות ויועץ עם הורים בזום כשיחות פתוחות – בכל פעם מיוחד המפגש לכיתה אחרת. בשלב זה החלו מפגשים עם הורי כיתות ג’.
ג. נערכות פגישות של מנהלת בית הספר עם ועדי הורים בשיתוף מחנכות או מורות אחרות ויועץ בית הספר.
ד. מתקיימות פגישות סדירות עם הורים הפונים לצורך התייעצות וחשיבה משותפת.
ה. מתקיימים מפגשים חודשיים עם הנהגת הורים. נושא המפגש האחרון בחודש נובמבר היה שיח משותף בנושא מניעת אלימות בהשתתפות הסגנית, יועץ ומורות מצוות בית הספר. מתוכננת פגישה ביום שישי הקרוב )12.24 )עם ועדת מוגנות של הנהגת הורים כדי לדון בשיתופי פעולה ובדיאלוג משותף.
ו. תכניות העוסקות באלימות ברשת, העצמה חברתית ומניעת אלימות פועלות בבית הספר: תכנית במסגרת תכנית ההכלה הכוללת 5 כיתות בבית הספר. מגשרים צעירים לתלמידים מכיתות ג – ה. סדנאות בנושא מוגנות מינית לכיתות ג + ו.
ז. נערך מפגש זום להורי התלמידים בנושא: להיות הורה רלוונטי – מוגנות ברשת.
ח. נערכים מפגשים לתלמידים עם אנשים עם סיפור חיים המעורר השראה.
ט. מועצת תלמידים מובילה ויוזמת פעילויות בתוך בית הספר בין השאר בקיום הפסקות פעילות ופעילויות ערכיות בכיתות.
י. בית הספר הכריז בתחילת חודש נובמבר על שבוע מוגנות. במסגרת השבוע הזה הלמידה הוקדשה לנושא המוגנות בדגש על תקנון בית הספר. חולקו לתלמידים חוברות המכילות תכנים מותאמים לכל הכיתות העוסקים בהיבטים שונים של מוגנות וכישורים חברתיים.
יא. ככלל אירועי משמעת שונים מטופלים ע”י צוות המורים והן במערכת הסמארט סקול. מקרי אלימות שמתרחשים בבית הספר מדווחים להורים של הילדים הפוגעים והנפגעים ומטופלים בהתאם לתקנון בית הספר ולנהלי משרד החינוך. מקרים חמורים וקיצוניים מדווחים ליו”ר הנהגת הורים ולוועד ההורים של הכיתה”.

יו”ר ועד ההורים הזמני, במקומו של היו”ר שהתפטר לנוכח האירועים ופרסומים שונים נגד הנהלת ביה”ס, הוציא הודעה להורי ביה”ס ושם כתב בין היתר “הנהגת ההורים מגנה בתוקף כל שימוש באלימות מכל סוג, ומבקשת מההורים לשמור על שיח מכבד ובונה. הנהגת ההורים החליטה להקים ועדת מוגנות השנה, שתפקידה להוות ערוץ תקשורת, בין ההורים לביה”ס במקרה שהתקשורת הישירה אינה עובדת. חשוב להדגיש כי כל סמכויות הטיפול לנושאי אלימות בשטח ביה”ס הן של הנהלת ביה”ס, ותפקידה של הוועדה לסייע להורים להציף בעיות במידה והם חשים כי אין מענה מספק”.

תגובות